Koffiesector moet hoofd bieden aan hoge koffieprijzen

Recordprijzen voor Robusta maakt kopje koffie fors duurder

Geplaatst op donderdag 15 juni 2023 om 16:10.

De koffiemarkt wordt gedomineerd door twee verschillende variëteiten. Arabica is de meest gedronken koffie in Noord-Amerika en Robusta is het populairst in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Voor het verkrijgen van de beste smaak worden de beide soorten door de koffiebranders vaak gemend. Als gevolg van extreme weersomstandigheden in de voor de koffieproductie belangrijke landen Vietnam en Indonesië heeft de prijs voor Robusta onlangs een nieuwe recordhoogte bereikt. Die prijs is sinds 1 januari met bijna een kwart gestegen tot bijna $2.800 per ton. Die stijging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt omdat de markt vreest voor een lagere productie van koffiebonen vanwege het weerfenomeen El Niño. Omdat de forse prijsstijgingen uiteraard ook gevolgen hebben voor de bedrijven die actief zijn in de sector, bekijken we de gang van zaken bij een aantal van de beursgenoteerde koffiebedrijven.

Starbucks (SBUX)

Met zijn wereldwijde aanwezigheid op bijna 37.000 locaties domineert Starbucks al lange tijd internationaal de sector van de koffieshops. Het succes van het bedrijf ligt in de ongelooflijk sterke merkherkenning. Omdat Starbucks echter al alomtegenwoordig is, maken sommige analisten zich zorgen dat de groeivooruitzichten niet zo geweldig zijn. Er is immers steeds minder ruimte om te groeien.

Nieuwsgierig naar meer?

Dit artikel is exclusief voor Beursgenoten abonnees. Bent u al abonnee? Log hier in om verder te lezen! Nog geen abonnement? Ontdek hier wat Beursgenoten te bieden heeft.