De halfjaarcijfers van Signify waren voor de beleggers een koude douche.
Geplaatst op vrijdag 19 augustus 2022 om 12:00.
De halfjaarcijfers van Signify, de voormalige lichtdivisie van Philips, waren voor de beleggers een koude douche. De koers van de onderneming zat al een aantal maanden in het slop, maar na de publicatie van de cijfers eind juli volgde nog eens een val van ruim 10% in enkele dagen tijd. Het ging daarbij niet eens zozeer om de omzet, die hoger uitviel dan was verwacht, maar om de druk op de marges.
Signify, dat claimt al sinds september 2020 CO2-neutraal te zijn, kampt met problemen in de toeleveringsketens, waardoor essentiële onderdelen niet, beperkt of later dan wenselijk worden geleverd. Dat speelt vooral bij elektronische chips, die veel worden gebruikt bij slimme verlichting. Ook hoge energiekosten spelen de onderneming parten, maar op termijn ziet de bedrijfsleiding daarin ook voordelen: door de hoge stroomprijzen verdienen de zuinige lampen van Signify zichzelf immers veel sneller terug. Het algemene beeld van de afgelopen maanden was dat de afzet aan professionele afnemers zich goed ontwikkelde, waarmee compensatie werd gevonden voor de afnemende vraag als gevolg van de lockdowns in China, de effecten van de oorlog in Oekraïne op de markt in Oost-Europa en terughoudendheid bij consumenten.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?