Geplaatst op vrijdag 14 juli 2023 om 12:00.
Waar de meeste retailsectoren begin dit jaar moeite hadden om hun groeicijfers in stand te houden, heeft de mode-industrie weinig last van het wereldwijd tanende consumentenvertrouwen. Het Spaanse modebedrijf Inditex is hierin een leidend voorbeeld met een dubbelcijferige omzetgroei over het eerste kwartaal van dit jaar. Toch is het de vraag of het moederbedrijf van modeketens als Zara en Bershka kan ontsnappen aan de gevolgen van de hardnekkige inflatie. Bovendien lijkt het koersniveau van Inditex een maatje te groot voor beleggers die nog willen instappen.
Het Spaanse Inditex is gemeten in omzet het grootste modebedrijf ter wereld en telde begin 2022 ruim 164.000 medewerkers. De oorsprong van Inditex gaat terug tot 1963 toen de huidige bestuursvoorzitter en modeontwerper Amancio Ortega Gaona een klein naaiatelier opende. In 1985 werden alle activiteiten gebundeld onder de naam Inditex, wat staat voor Industria de Diseno Textil, waarna het bedrijf in 2000 een beursnotering in Madrid kreeg. Bekende dochtermaatschappijen die onder het bedrijf vallen zijn Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Massimo Dutti en Oysho. Op 31 januari 2023 telde de modegigant wereldwijd 5.815 fysieke winkels, waarvan 4.727 in eigen beheer en de rest als franchiseformule. Naast de verkoop van kleding via fysieke winkels vormen de webwinkels inmiddels ook een belangrijk afzetkanaal. Over heel 2022 behaalde Inditex een totale omzet van € 32,6 miljard. Het bedrijf keert over 2022 een dividend uit van € 1,20 per aandeel, waarvan het eerste deel begin mei is uitgekeerd en het tweede op 2 november volgt.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?