Beleggers kunnen Ahold Delhaize voorlopig prima in hun (winkel)mandje houden

Geplaatst op vrijdag 14 juni 2024 om 09:00.

Uit de recente strategie-update van Ahold Delhaize blijkt dat het Zaanse supermarktconcern nog scherper op de kosten wil gaan letten. Ook moeten investeringen op het gebied van digitalisering en meer focus op huismerken in de komende jaren bijdragen aan een verbetering van de omzet- en winstcijfers. Beursgenoten verlaagde recent nog het advies voor Ahold Delhaize en heeft goede redenen om daar voorlopig aan vast te houden.

Ahold Delhaize is het jaar sterk begonnen. De omzet over de eerste drie maanden kwam uit op € 21,7 miljard, wat iets meer was dan de € 21,6 miljard die een jaar eerder in de boeken werd geschreven. De omzet in de Verenigde Staten steeg met 0,8% van € 13,2 miljard naar € 13,3 miljard en de onderliggende marge was 4,6%. In Europa groeide de omzet op vergelijkbare basis met 2,8% naar € 8,5 miljard. Ook dit resultaat lag iets boven de verwachtingen. De omzet die met de online afzetkanalen werd behaald, daalde met 1,2% tot € 2,2 miljard. In het eerste kwartaal van dit jaar realiseerde Ahold een operationele winst van € 803 miljoen, wat een daling is van 2,3% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Op kwartaalbasis was de operationele winst bijna 20% hoger. Analisten hadden op voorhand gerekend op een operationele winst van € 809 miljoen. De operationele marge kwam hiermee uit op 3,7%. De onderliggende operationele inkomsten waren goed voor € 861 miljoen tegen een marge van 4,0% over het eerste kwartaal. Voor beleggers leverde het afgelopen kwartaal een onderliggende winst per aandeel op van € 0,59 en de vrije kasstroom kwam uit op € 376 miljoen.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.