Geplaatst op vrijdag 19 maart 2021 om 12:30.
RELX stond jarenlang te boek als een solide bedrijf met voorspelbare resultaten. Doordat de evenemententak flink te lijden heeft gehad onder de coronacrisis, liep het imago van RELX een flinke deuk op. Analisten opperen zelfs dat de evenementendivisie niet langer past bij de overige activiteiten van RELX, die gericht zijn op informatievoorziening en data-analyse en het afgelopen jaar conform verwachting presteerden. Kan RELX zijn blazoen weer oppoetsen wanneer de wereld normaliseert?
De evenementenbranche is samen met de horeca een van de grootste slachtoffers van de coronacrisis. Uit onderzoek van het Eventplatform komt naar voren dat de zakelijke evenementenbranche de omzet het afgelopen jaar met 80% heeft zien dalen. Voordat de coronacrisis uitbrak rekende de sector op een jaaromzet van € 5,2 miljard, maar daar blijft slechts iets meer dan € 1 miljard van over. Die omzetdaling in de zakelijke evenementenbranche was ook duidelijk terug te zien in de resultaten van Reed Exhibitions, de divisie van RELX die vakbeurzen organiseert zoals de vastgoedbeurs Mipim in Cannes en juweliersbeurs JCK in Las Vegas. Doordat de meeste evenementen in 2020 werden geschrapt, liep de omzet van Reed Exhibitions het afgelopen jaar met maar liefst 71% terug tot £362 miljoen. Beleggers moeten de impact van Reed Exhibitions echter niet overschatten. Waar het onderdeel het afgelopen jaar goed was voor 5% van de totale omzet, was dat voorheen circa 15%.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?