TomTom duikt diep in de rode cijfers

Geplaatst op vrijdag 16 oktober 2020 om 14:00.

TomTom is vanouds bekend als de leverancier van navigatiekastjes in auto’s, inclusief de daarbij behorende accessoires. De markt voor deze apparatuur is de laatste jaren echter sterk geslonken door de opkomst van gratis navigatie-apps zoals Google Maps, die op de smartphone kunnen worden geïnstalleerd. TomTom heeft hierop gereageerd door zich breder te profileren als een leverancier van locatiedata, waaronder realtime verkeersinformatie. Deze heroriëntatie gaat gepaard met omvangrijke kosten voor onderzoek en ontwikkeling, en dalende omzetten in de traditionele afzetsectoren.

In de cijfers over de afgelopen jaren is deze transitie duidelijk af te lezen. In de jaren van 2012 tot 2016 lag de omzet rond de € 1 miljard, terwijl deze in de jaren daarna op circa €  700 miljoen uitkwam (2019: € 701 miljoen, +2%). Hoewel de brutowinst sinds 2012 op circa € 500 miljoen is blijven liggen, is de winstgevendheid sindsdien sterk geërodeerd. Wel kon de gerapporteerde winst soms opgepoetst worden door boekwinsten uit de verkoop van activa. Zo kon over 2019 een recordwinst worden gemeld van € 633 miljoen (€ 3,70 per aandeel) dankzij een boekwinst van ruim € 800 miljoen op niet-voortgezette activiteiten, in dit geval de verkoop van de divisie Telematics aan Bridgestone. Exclusief de effecten hiervan was er op de voortgezette activiteiten een gecorrigeerde winst van € 34 miljoen (€ 0,20 per aandeel) tegen € 74 miljoen in het voorgaande jaar. Niet-gecorrigeerd bedroeg het verlies uit niet-voortgezette activiteiten € 193 miljoen. De verkoop van Telematics zorgde er ook voor dat TomTom, ondanks de matige resultaten in de achterliggende jaren, momenteel over een riante financiële positie beschikt.

De strategie van TomTom is erop gericht groei te realiseren in de sector van de locatietechnologie door klanten en gebruikers te voorzien van de meest recente en nauwkeurige content. De onderneming meent goed uitgerust te zijn voor de snelle veranderingen die zich op haar markten voordoen, met een mobiliteit die in de toekomst steeds meer autonoom, verbonden (‘connected’) en elektrisch wordt. Dankzij de technologische kennis die in huis aanwezig is, ziet de leiding voldoende groeikansen om in te kunnen spelen op de behoeften van de afnemers.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.