CM.com verschuift blik van groei naar waarde

Geplaatst op maandag 8 april 2024 om 14:35.

Dankzij een flinke kostenbesparing wist CM.com het verlies terug te dringen en is het technologiebedrijf optimistisch over 2024. Een hogere winst is broodnodig voor CM.com om te voldoen aan de financiële verplichtingen en het vertrouwen van beleggers terug te winnen. Wat daarbij niet helpt is dat de oprichters hun belang in het technologiebedrijf gaan verkleinen. Beursgenoten is niet gerust over de gang van zaken bij CM.com 

Over het vierde kwartaal daalde de omzet van CM.com op jaarbasis met 16% naar €65,7 miljoen. Nadat in het derde kwartaal de hoogste brutowinst ooit werd behaald, steeg de brutowinst in het vierde kwartaal naar een nieuw record van €20,4 miljoen. Op jaarbasis steeg de brutomarge van 22,3% naar 31,1%, wat lager was dan de 31,6% die over het derde kwartaal werd gerealiseerd. Over heel 2023 daalde de omzet met 6% naar €266,2 miljoen, steeg de brutowinst met 9% naar €78,5 miljoen en verbeterde de brutomarge van 25,4% naar 29,5%. Het ebitda-verlies daalde dankzij een afname van de kosten van €26,5 miljoen tot €2,7 miljoen. CM.com bracht het aantal voltijdsmedewerkers met 23% terug tot 720 en mede daardoor namen de operationele kosten met ongeveer €18 miljoen af, wat neerkomt op een daling van 17%. De verwachting is dat door het kleinere personeelsbestand de gerealiseerde kostenbesparingen dit jaar nog beter zichtbaar zullen zijn in de resultaten. Aan de andere kant wil CM.com de winstgevendheid verhogen door de focus te verleggen van volume naar waarde. Momenteel realiseert de CPaaS-divisie 80% van de omzet, maar de winstgevendheid van dit onderdeel blijft achter bij de andere divisies. CPaaS is een platform waarmee bedrijven real-time communicatiekanalen, zoals SMS via koppelingen, kunnen integreren in hun bedrijfsprocessen. Het afgelopen jaar bedroeg de brutomarge van dit onderdeel 16,5% en steeg de brutowinst met 1% naar €34,9 miljoen. Bij de Ticketing-divisie steeg de brutomarge van 93% naar 94,2% en verbeterde de brutowinst met 29% tot €9,7 miljoen. De SaaS-divisie noteerde een brutomarge van 88,7% en de brutowinst nam met 15% toe tot €25,6 miljoen. De brutomarge van de Payments-divisie daalde licht tot 53,5% en de brutowinst steeg met 12% tot €8,3 miljoen.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.