Geplaatst op dinsdag 25 januari 2022 om 14:22.
De aandelenkoers van Unilever bleef lange tijd achter op die van zijn sectorgenoten, waardoor analisten speculeerden over een opsplitsing van het levensmiddelenconcern. Het overnamebod van Unilever op de consumententak van GlaxoSmithKline en de vervroegde strategie-update laten zien dat het levensmiddelenconcern strakker aan de wind wil varen, maar beleggers zijn nog niet overtuigd van de meerwaarde.
Op zaterdag 15 januari schreef de Sunday Times dat Unilever eind vorig jaar een overnamebod van £50 miljard heeft uitgebracht op de consumententak van GlaxoSmithKline. GlaxoSmithKline voegde in 2019 zijn consumententak samen met die van Pfizer, waar merken inzitten als Advil, Aquafresh, Paradontax, Otrivin en Sensodyne. GlaxoSmithKline heeft een belang van 68% in het bedrijf en Pfizer de resterende 32%. Unilever zou meerdere biedingen hebben gedaan op de consumententak, maar het laatste bod zou volgens GlaxoSmithKline en Pfizer nog steeds te laag zijn en werd daarom afgewezen. Zij zouden de divisie naar verluid het liefste willen afsplitsen en naar de beurs brengen.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?