Besluit een bedrijf om aandelen te gaan uitgeven, dan wordt dit aandelenemissie genoemd. Waarom een bedrijf besluit om aandelen uit te geven en wat het precies betekent, leggen we uit in dit artikel.
Alles over aandelenemissie
Aandelenemissie betekent dat een bedrijf aandelen gaat uitgeven. Een bedrijf kan voor de eerste keer aandelen uitgeven, maar ook voor een tweede keer of vaker. De eerste keer dat een bedrijf aandelen uitgeeft wordt ook wel Initial Public Offering (IPO) genoemd.
De belangrijkste reden voor een bedrijf te kiezen voor aandelenemissie is het creëren van meer vermogen. Door aandelen uit te geven komt er kapitaal binnen waarmee nieuwe investeringen gedaan kunnen worden.
Wanneer u belegger bent en aandelen heeft bij een bedrijf, en het bedrijf kiest ervoor om voor de tweede keer aandelen uit te geven, dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor u als belegger. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld 1000 aandelen heeft uitgegeven met een waarde van €20 per aandeel, en het bedrijf besluit nog eens 1000 aandelen uit te geven, dan betekent het niet dat het de onderneming ineens het dubbele waard is. In zo’n situatie worden beleggers vaak gecompenseerd.
Wanneer een bedrijf 10.000 aandelen wil uitgeven, en ze hebben een aandelenkapitaal van €1.000.000, dan is de nominale waarde van 1 aandeel €100. Stel dat het bedrijf ervoor kiest om eerst 6.000 aandelen uit te geven tegen de nominale waarde, dan wordt dat emissie a pari genoemd. De totale opbrengst daarvan is in dit geval €600.000.
Wanneer het goed gaat met het bedrijf, en het bedrijf wil de overige 4.000 aandelen ook uitgeven, kan hier meer voor worden gevraagd dan de nominale waarde, omdat het bedrijf nu beter presteert. Als dat het geval is, wordt dat emissie boven pari genoemd. De overige 4.000 aandelen worden uitgegeven voor €110 per aandeel. Dat betekent een opbrengst van €440.000.
In dit geval zijn er 4.000 aandelen uitgegeven boven de nominale waarde. Die €40.000 boven de nominale waarde wordt de agio reserve genoemd.
Aandelenemissie betekent dus het uitgeven van aandelen. Heeft een bedrijf al aandeelhouders en besluiten ze om nieuwe aandelen uit te geven, dan hebben de huidige aandeelhouders recht op claimemissie. Dit betekent dat bestaande aandeelhouders de kans krijgen om, vaak tegen een gunstiger tarief, zich in te schrijven op nieuwe aandelen. Met een oud aandeel kunt u dan een percentage nieuwe claimen.
Voor een beursgenoteerd bedrijf kunnen er twee redenen zijn om te kiezen voor claimemissie.
De eerste is dat door een voorsprong te geven aan de bestaande aandeelhouder, de onderneming er redelijk zeker van kan zijn dat de aandeelhouders intekenen en de onderneming het benodigde geld binnenhaalt.
De tweede reden om te kiezen voor claimemissie, is om te voorkomen dat aandeelhouders hun aandelenbezit zien verwateren. Indien bedrijf x haar aandelen met 20 procent uitbreidt en de zittende aandeelhouder slaapt (dus vergeet mee te doen), dan neemt zijn belang in bedrijf x automatisch af met 20 procent. Vele varkens maken de spoeling dun.
Voor bestaande aandeelhouders is het belangrijk om te weten hoe de ruilverhouding is tussen oude en nieuwe aandelen. Doordat er nieuwe bijkomen, zal de waarde van een aandeel na de claimemissie lager zijn.
Om te berekenen wat de waarde van de claim is, wordt er gekeken naar de gemiddelde waarde van het aandeel. Stel de huidige koers is €10, de nieuwe uitgifte heeft een waarde van €5, en u moet 7 aandelen wisselen tegen 5 nieuwe aandelen zonder bij te betalen. Dan is de berekening van de theoretische waarde van een aandeel exclusief claim als volgt: ((7*10) + (5*5))/10 = €9,50. De waarde van de claim is als volgt te berekenen: (5/7)* (9,50-5) = €3,21.
Aandelenemissie kent een aantal voor- en nadelen voor een bedrijf.
Een groot voordeel van het uitgeven van aandelen is het aantrekken van vermogen. Vermogen is nodig om te groeien en doelen te behalen. Mede door dit verkregen vermogen via aandelenemissie kan deze groei gemaakt worden.
Daarnaast is er een kans dat de aandelenemissie in het nieuws komt, waarmee free publicity wordt gegenereerd. En zoals we weten, bestaat er geen slechte publiciteit.
Het idee kan ontstaan dat het bedrijf in financiële nood verkeert en daarom overgaat op het uitgeven van aandelen. Goede communicatie rondom de aandelenemissie is daarom van groot belang.
De koers van bestaande aandelen kan door een aandelenemissie naar beneden gaan. Dit gebeurt doordat er meer aandelen worden uitgegeven, terwijl het bedrijf niet persé meer waard is. Om aandeelhouders te compenseren, wordt hen eventueel de kans gegeven om als eerste de aandelen te kopen, zoals we net hebben behandeld.