De elektrische auto is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Verschillende landen hebben de oorlog al verklaard aan de klassieke verbrandingsmotor, die vanaf 2030 tot 2040 in veel landen moet worden vervangen door een elektrische motor. Dat biedt kansen. Er zijn veel wegen die naar Rome toe leiden.
Wereldwijd is de elektrische wagen bezig met een onstuitbare opmars. Verschillende landen hebben de oorlog al verklaard aan de klassieke verbrandingsmotor, die soms vanaf 2030 tot 2040 in veel landen moet worden vervangen door een elektrische motor.
China, dat momenteel het grootste aandeel in de automarkt heeft, is een groot voorstander van elektrische wagens en begint het territorium uit te breiden. Waar we voorheen amper een Chinese auto op de Europese of Amerikaanse weg zagen, worden hier steeds meer merken geïntroduceerd met, inderdaad, elektrische modellen. Mede hierdoor staan er vaak meerdere Chinese merken in de suggererende lijstjes van beste auto aandelen in 2021.
Het land heeft trouwens weinig andere keuzemogelijkheden qua productie, want de door het verkeer veroorzaakte luchtvervuiling is een gigantisch probleem. Tenzij een nog betere oplossing zich onthult, zal de elektrische auto in de toekomst de standaard worden. De keuze voor de elektrische wagen in welke vorm dan ook heeft niet alleen verstrekkende gevolgen voor de autosector, maar ook voor de grondstoffensector. De introductie van de elektrische wagen zal namelijk gepaard gaan met een explosieve stijging van de vraag naar lithium.
De toekomstige rol van deze grondstof mag niet worden onderschat. In de elektrische wagen zullen lithiumbatterijen een belangrijke rol spelen, zodat de vraag naar lithium vanwege de verwachte opmars van de elektrische wagen door het dak zal vliegen. De batterijen zullen op grote schaal worden geproduceerd, waardoor ze dus nog goedkoper zullen worden. Zo kosten de batterijen nu nog slechts een derde van wat ze in 2010 kostten. Door de dalende productie prijs zal de vraag naar lithium alleen maar verder stijgen.
Beleggen in individuele aandelen die actief zijn in de lithiumsector, is misschien niet zo’n goed idee, omdat de aandelen zich nogal volatiel gedragen. De koersen reageren heftig op het nieuws dat over de constant innoverende sector naar buiten wordt gebracht. Eigenlijk zouden alleen professionele beleggers zich met deze sector bezig moeten houden. Particuliere beleggers kunnen beter beleggen in een ETF die zich op de sector focust.
Beursgenoten heeft overigens de grootste ETF en Trackers bijlage van Nederland. Vraag nu een gratis proefmagazine aan en ontdek de voordelen van Beursgenoten.